
Dimensiuni uzuale:
Anvelope 165/70 R13
Anvelope 165/70 R14
Anvelope 175/65 R14
Anvelope 185/60 R14
Anvelope 185/65 R14
Anvelope 185/65 R15
Anvelope 195/60 R15
Anvelope 195/65 R15
Anvelope 205/55 R16
Anvelope 215/55 R16
Anvelope 215/65 R16
Anvelope 225/55 R16
Anvelope 225/45 R17
Anvelope 235/45 R17
Anvelope 235/65 R17
INFORMATII UTILE
- INFORMATII DESPRE ANVELOPE
- - CLASIFICAREA ANVELOPELOR
- - CUM CITIM O ANVELOPA
- - INDICI DE VITEZA SI GREUTATE
- - SIMBOLURI, SIMBOLIZARE ANVELOPE
- - DURATA DE UTILIZARE A ANVELOPELOR
- RECOMANDARI, SFATURI
- - REPARATIILE ANVELOPELOR
- - ADANCIMEA PROFILULUI BENZII DE RULARE
- - MONTAREA SI STRANGEREA ROTILOR
- - ECHILIBRAREA ROTILOR
- - INLOCUIREA ANVELOPELOR
SIMBOLIZARE JANTA
Ex. de simbolizare: 5 1/2 J x 14H2 ET 49
5 1/2 = latimea jantei in inch (toli)
J = litera caracteristica pentru forma bordurii jantei
x = janta dintr-o singura piesa
14 = diametrul nominal al jantei in inch (toli)
H2 = profilul jantei
ET49 = adancime de comprimare: 49mm
OFFSET(ADANCIMEA DE COMPRIMARE)
Adancimea de comprimare (ET) a unei jante, reprezinta distanta de la suprafata de montaj a rotii pana la centrul real al jantei.
Un offset pozitiv insemna ca suprafata de montaj a jantei este pozitionata in fata axei reale a jantei. Ca rezultat roata va fi mai apropiata de aripa.
In sens invers, un offset negativ va duce la deplasarea suprafetei de montaj in spatele axei reale a jantei. Efectul este ca roata va sta in afara aripii.
DISPUNERE PE JANTA A PREZOANELOR
Fiecare tip de janta are o dispunere a prezonelor diferita. Unele dintre jante prezinta o dubla dispunere ale prezoanelor, pentru a marii gama de masini pe care se potriveste acea janta.
Majoritatea jantelor sunt reprezentate in felul urmator:
4/100 sau 5/100
'4' - reprezinta numarul de alezaje per janta necesare pentru montarea cu prezoane pe auto.
'100' - reprezinta diametrul cercului de amplasare a prezoanelor, masurat in mm.
Masurarea diametrului de dispunere a prezoanelor la jantele care au 4 sau 6 prezoane se face din axa de simetrie a unui prezon si pana la o alta axa de simetrie a unui alt prezon, diametral opus fata de primul.
La jantele prevazute cu 5 prezoane, masurarea diametrului de dispunere este un pic mai dificila, aceasta necesitand anumite instrumente, masurarea aproximativa putandu-se face de la axa unui prezon pana la un punct aflat diametral opus pe un cerc imaginar creat de cele 5 prezoane.
ALEZAJUL CENTRAL AL JANTELOR

Alezajul central al jantei se refera la prelucrarea din mijlocul rotii care centreaza janta pe butuc. Avand in vedere ca majoritatea jantelor sunt produse in serie, acestea sunt fabricate cu un alezaj largit, care poate fi micsorat cu ajutorul unor inele de reducere a diametrului. Aceste inele sunt fabricate din plastic dur. Rolul inelelor este acela de a centra rotile perfect pe ax, evitand astfel jocurile radiale ale rotii dupa montarea ei. Fara montarea acestor inele exista riscul aparitiei de vibratii, chiar daca rotile sunt montate corect si perfect echilibrate.
CHEIA DINAMOMETRICA
Toate prezoanele trebuie montate pe roti cu ajutorul unei chei dinamometrice. Folosind o cheie de acest gen se asigura ca montarea este realizata corect. Parametrii de strangere se gasesc in manualul masinii. Daca ati montat pentru prima oara pe automobilul dumneavoastra, jante noi, dupa un drum de 100-150 km va trebui sa restrangeti prezoanele cu cheia dinamometrica la parametrii prescrisi.